סמסטר א' – טכניקת הפוגה וצורת הסונטה – עיון והתנסות:
מטרת הקורס:
לפתח וליישם את המיומנויות, שנרכשו במהלך שלוש השנים הקודמות, לצרכים מעשיים בהלחנה, בעיבוד, בהוראה ובביצוע של מוסיקה בסגנונות שונים.
מבנה השיעור:
השיעור מתקיים אחת לשבוע ונמשך כשלוש שעות. זמן השיעור יוקדש לסירוגין לשתי פעילויות.
הפעילות הראשונה היא סדנה, המשלבת עיון ביצירות, ניתוח של פרטים מתוך יצירות אלה, הנוגעים למיומנות הנלמדת, יישום העקרונות הנלמדים בכתיבה מעשית והצגת עבודות נבחרות שנכתבו בסדנה.
הפעילות השנייה היא הנחייה אישית. הנחייה זו תתבצע הן במפגשים אישיים והן בעיון משותף בעבודות. מרבית עבודת הבדיקה והקידום של עבודותיכם תיעשה על ידי מחוץ לסדנה. חשוב על כן להגיש את העבודות בזמן, כדי שאוכל להקדיש להן את מלוא תשומת הלב ולהעבירן אליכם עם הערותיי הכתובות. כך נוכל לנצל היטב את ארבע השעות היקרות שיש לנו.
נושאי הלימוד:
1. טכניקת הפוגה ביצירות של אמני האסכולה הנידרלאנדית, מלחיני סוף הבארוק באיטליה, מלחיני המוסיקה הליטורגית בקלאסיקה וברומנטיקה של מרכז אירופה.
2. סגנון באך – תרגילי הכנה: כתבית תרגילים רב-קוליים בשיטת הסוגים, כתיבת קנונים.
3. הפוגה ביצירותיו של יוהן סבסטיאן באך.
4. הפוגה של באך כמודל ליצירות של מלחיני המאה התשע-עשרה והמאה העשרים: היידן, מוצארט, בטהובן, ברהמס, ברוקנר, ביזה, הינדמית, שוסטקוביץ', וילה-לובוס, וולטון ואחרים.
5. אפשרויות של קונטרפונקט מסורתי וחופשי בעיבודים ובמוזיקה מקורית שלנו כיום.
6. צורת הסונטה מבטהובן ועד ברוקנר, ושילובה של הפוגה בפיתוח של צורה זו.
7. הרמוניה דיאטונית וכרומטית בצורות גדולות של הרומנטיקה.
מטרת הקורס:
לפתח וליישם את המיומנויות, שנרכשו במהלך שלוש השנים הקודמות, לצרכים מעשיים בהלחנה, בעיבוד, בהוראה ובביצוע של מוסיקה בסגנונות שונים.
מבנה השיעור:
השיעור מתקיים אחת לשבוע ונמשך כשלוש שעות. זמן השיעור יוקדש לסירוגין לשתי פעילויות.
הפעילות הראשונה היא סדנה, המשלבת עיון ביצירות, ניתוח של פרטים מתוך יצירות אלה, הנוגעים למיומנות הנלמדת, יישום העקרונות הנלמדים בכתיבה מעשית והצגת עבודות נבחרות שנכתבו בסדנה.
הפעילות השנייה היא הנחייה אישית. הנחייה זו תתבצע הן במפגשים אישיים והן בעיון משותף בעבודות. מרבית עבודת הבדיקה והקידום של עבודותיכם תיעשה על ידי מחוץ לסדנה. חשוב על כן להגיש את העבודות בזמן, כדי שאוכל להקדיש להן את מלוא תשומת הלב ולהעבירן אליכם עם הערותיי הכתובות. כך נוכל לנצל היטב את ארבע השעות היקרות שיש לנו.
נושאי הלימוד:
1. טכניקת הפוגה ביצירות של אמני האסכולה הנידרלאנדית, מלחיני סוף הבארוק באיטליה, מלחיני המוסיקה הליטורגית בקלאסיקה וברומנטיקה של מרכז אירופה.
2. סגנון באך – תרגילי הכנה: כתבית תרגילים רב-קוליים בשיטת הסוגים, כתיבת קנונים.
3. הפוגה ביצירותיו של יוהן סבסטיאן באך.
4. הפוגה של באך כמודל ליצירות של מלחיני המאה התשע-עשרה והמאה העשרים: היידן, מוצארט, בטהובן, ברהמס, ברוקנר, ביזה, הינדמית, שוסטקוביץ', וילה-לובוס, וולטון ואחרים.
5. אפשרויות של קונטרפונקט מסורתי וחופשי בעיבודים ובמוזיקה מקורית שלנו כיום.
6. צורת הסונטה מבטהובן ועד ברוקנר, ושילובה של הפוגה בפיתוח של צורה זו.
7. הרמוניה דיאטונית וכרומטית בצורות גדולות של הרומנטיקה.